Gezonde snacks

Heb jij ook altijd zo’n schuldgevoel wanneer je gauw even snackt omdat je tussendoor echt trek hebt?

 

Snacken hoeft helemaal niet slecht te zijn als je maar de juiste keuzes maakt! Belangrijk is ook om regelmatig te eten. Wanneer je dit niet doet heeft dit weer een negatief effect op je motivatie, humeur en jouw productiviteit. Wanneer je niet regelmatig eet zal jij tijdens jouw lunch of avondeten zoveel honger hebben dat jij grotere porties neemt. Het extra deel dat jij dan opschept bevat meer calorieën dan de gezonde snack.

Maar… hoe kun je dan gezond snacken!? Probeer vezel en proteïnerijke producten te nemen!

Hieronder onze tips!

  1. Appeltaartje
    Ideaal voor als je de twee stuks fruit niet haalt, maar geen zin hebt in een gewone appel. Snijd een appel in partjes en doe ze in een schaaltje. Meng er wat kaneel en rozijnen doorheen. 3 minuutjes in de magnetron of koekenpan en je hebt een heerlijk ‘appel-taartje’. Meenemen? Sprenkel er een paar druppeltjes citroensap overheen.
  2. Wrapjes: zalm, kip, avocado, carpaccio
    Volkoren wrapjes, eventueel met philadelphia, komkommer, sla
  3. Zoete aardappel friet
    Rijk aan vitamine A. Bestrooi met zeezout en evt. chili- of paprikapoeder. Géén olijfolie, daar worden ze slapper van. Halfuurtje bakken op 200 graden.
  4. Boerenkool chips
    Bron van vitamine K, B, A, C en vezels. Leg een flink aantal blaadjes op een met bakpapier beklede bakplaat, besprenkel met olijfolie, een beetje zout en evt. knoflook of sesam. Kwartiertje bakken op 180 graden. Ook lekker in een salade.
  5. Bruschetta
    Snijd 3 (roma)tomaten in blokjes. Meng deze met olijfolie, verse basilicum, peper en zeezout. Verdeel dit over (vezelrijke) crackers en eet smakelijk!
  6. Noten
    Kies voor ongebrande, ongezouten noten om geen extra onnodige vetten binnen te krijgen. Mix eventueel met wat rozijnen, cranberry’s of goji bessen.
    Voor een echte traktatie verwarm je een theelepel olijfolie in een koekenpan, doe je er een handjevol gemengde, ongezouten noten bij en bak je ze een paar minuutjes totdat ze bruin kleuren. Doe er een flinke eetlepel honing bij en haal meteen van het vuur. Gekarameliseerde, stickynoten zijn ontzettend lekker en voedzaam, maar toch gezond.
  7. Eigengemaakt gezond Bananenbrood
  8. Avocado
    Kon natuurlijk niet ontbreken in dit lijstje en in je fruitmand. Altijd goed op een crackertje en voedt goed als je zin hebt om te snaaien. Plus een oppepper voor je huid!
  9. Rijstwafels
    Met dus die avocado. Of kip. Of hüttenkäse. Of ei. In ieder geval met beleg, kaal voeden ze niet en je krijgt juist nog meer trek.
  10. Griekse yoghurt
    Lekker met supergezonde blauwe bessen en een bron van eiwitten.

Enjoy!

gezond-snacken-zoeteaardappel-summerfitfestival